Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego
Technologia i zarządzanie: kształcenie dla nowoczesnej gospodarki w obszarze Informatyki, Administracji, Finansów i Rachunkowości
Kierownik projektu: Małgorzata Fit
Czas realizacji: 01.06.2024 - 30.09.2028
Wartość projektu: 8 220 974,96 PLN
Wkład Funduszy Europejskich: 7 911 681,71 PLN
Partner w projekcie: Human Partner
Opis: Celem projektu jest wykształcenie we współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym świadomych i odpowiedzialnych kadr na potrzeby gospodarki poprzez realizację w Uniwersytecie Dolnośląskim DSW kompleksowego programu wsparcia studentów/ek i pracowników/czek kadry dydaktycznej, obejmującego wdrożenie zmodyfikowanych programów studiów na 3 kierunkach:
1. Informatyka, I stopień inżynierskie wieczorowe,
2. Administracja, I stopień licencjackie niestacjonarne
3. Finanse i Rachunkowość, I stopień licencjackie niestacjonarne,
ponoszącego kwalifikacje i kompetencje z zakresu:
- nauczania i uczenia się z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych, VR, AR, metaverse;
- zrównoważonego zarządzania projektami i finansami z uwzględnieniem aspektów prośrodowiskowych oraz społecznych.
Projekt realizowany w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus
Czas realizacji: 01.04.2025 - 31.03.2028
Całkowita wartość projektu: 1 740 924,05 zł
Dofinansowanie: 1 740 924,05 zł z następujących źródeł:
a) ze środków europejskich w kwocie 1 436 610,53 zł
b) ze środków dotacji celowej w kwocie 304 313,52 zł
Opis: Celem projektu jest podniesienie kompetencji nauczycieli akademickich w prowadzeniu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej poprzez realizację dedykowanego cyklu szkoleń doskonalących zgodnie ze standardem kształcenia nauczyciela przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej (klasy I-III szkoły podstawowej) określonym w załączniku 2 do rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. z 2024 r. poz. 453). Pośrednim celem projektu jest zbudowanie środowisk uczelni kształcących nauczycieli przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej (klasy I-III szkoły podstawowej) współpracujących ze sobą, uczących się od siebie i wymieniających doświadczenia.
Projekt zakłada realizację dwóch zadań:
Zadnie 1 - Opracowanie programu cyklu szkoleń oraz materiałów szkoleniowych z zakresu standardu nr 2 kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej
Zadanie 2 - Przeprowadzenie cyklu szkoleń z zakresu standardu nr 2 kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej
Uczestnikami projektu będą:
− nauczyciele akademiccy lub inne osoby posiadające kompetencje zawodowe lub naukowe oraz doświadczenie w zakresie właściwym dla prowadzonych zajęć
Projekt realizowany w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus
Czas realizacji: 01.05.2025 - 30.04.2028
Całkowita wartość projektu: 7 037 250,00 zł
Dofinansowanie: 7 037 250,00 zł z następujących źródeł:
a) ze środków europejskich w kwocie 5 807 138,70 zł
b) ze środków dotacji celowej w kwocie 1 230 111,30 zł
Opis: Celem projektu jest wdrożenie zmian organizacyjnych w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (PPP), w tym specjalistycznych, działających na terenie woj. dolnośląskiego. Zmiany te wynikają z potrzeby zwiększenia dostępności usług poradni, skuteczności ich współpracy z działającymi na terenie powiatów podmiotami wspierającymi dzieci/osoby uczące się, oraz przejścia z modelu medycznego na model biopsychospołeczny w pracy poradni. Cel projektu zostanie osiągnięty poprzez przeprowadzenie przez zespół ekspertów z Uniwersytetu Dolnośląskiego DSW we Wrocławiu w terminie 01.09.2025-31.08.2028 konkursu grantowego dla 51 publicznych PPP w woj. dolnośląskim, w ramach którego udzielone zostanie wsparcie finansowe oraz przygotowanie i przeprowadzenie szkoleń dla pracowników i pracownic z min. 50% publicznych poradni, które nie otrzymały grantu, a wyrażą chęć udziału.
Grupę docelową projektu stanowią:
- pracownicy i pracowniczki publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych działających na terenie Dolnego Śląska, w tym kadra kierownicza;
- publiczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne działające na terenie Dolnego Śląska
- poradnie niepubliczne (z terenu Dol. Śl.), które będą brane pod uwagę tylko w sytuacji braku zainteresowania udziałem w konkursie grantów poradni publicznej.
Nowoczesne i profesjonalne PSZ = wysoka jakość świadczonych usług
Projekt realizowany w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus - Działanie 01.02 "Rozwój publicznych służb zatrudnienia", ramach typu projektu "Rozwój kwalifikacji i kompetencji pracowników instytucji rynku pracy w zakresie profesjonalizacji wsparcia świadczonego na rzecz osób będących w szczególnie trudnej sytuacji na rynku pracy"
Czas realizacji: 01.12.2024 - 31.10.2027
Całkowita wartość projektu: 20 808 552,60 zł
Dofinansowanie: 20 808 552,60 zł zł z następujących źródeł:
a) ze środków europejskich w kwocie 17 171 217,60 zł
b) ze środków dotacji celowej w kwocie 3 007 435,00 zł
Projekt realizowany jest w partnerstwie przez:
- Uniwersytet WSB Merito w Gdańsku,
- Uniwersytet WSB Merito w Toruniu,
- Uniwersytet WSB Merito we Wrocławiu,
- Uniwersytet Dolnośląski DSW we Wrocławiu.
Opis: Celem projektu jest podwyższenie kwalifikacji i zdobycie nowych kompetencji przez 2100 pracowników publicznych służb zatrudnienia, w tym pracowników urzędu obsługującego ministra właściwego ds. pracy, powiatowych urzędów pracy, wojewódzkich urzędów pracy i urzędów wojewódzkich w czterech subregionach:
- centralnym (województwa: mazowieckie, łódzkie, kujawsko-pomorskie),
- południowym (województwa: małopolskie, śląskie, dolnośląskie, opolskie),
- wschodnim (województwa: lubelskie, podkarpackie, podlaskie, świętokrzyskie),
- północno-zachodnim (województwa: lubuskie, wielkopolskie, zachodniopomorskie, pomorskie, warmińsko-mazurskie),
niezbędnych do skutecznego i efektywnego udzielania wsparcia osobom znajdującym się poza rynkiem pracy poprzez udział w trzech edycjach studiów podyplomowych w zakresie profesjonalizacji wsparcia świadczonego na rzecz osób będących w szczególnie trudnej sytuacji na rynku pracy.
Grupą docelową projektu są publiczne służby zatrudnienia i ich pracownicy:
a_ podmioty objęte wsparciem - publiczne służby zatrudnienia. Zgodnie z ustawą z 20.04.2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy publiczne służby zatrudnienia tworzą organy zatrudnienia wraz z powiatowymi urzędami pracy. wojewódzkimi urzędami pracy z ich oddziałami zamiejscowymi i filiami oraz urząd obsługujący ministra właściwego do spraw pracy i urzędami wojewódzkimi;
b_ osoby objęte wsparciem - pracownicy publicznych służb zatrudnienia, w tym pracownicy urzędu obsługującego ministra właściwego ds. pracy, powiatowych urzędów pracy, wojewódzkich urzędów pracy i urzędów wojewódzkich, odpowiedzialni za tworzenie polityki zatrudnieniowej dla osób będących w szczególnie trudnej sytuacji na rynku pracy (w tym m.in. dla osób z niepełnosprawnościami, długotrwale bezrobotnych, cudzoziemców, osób powyżej 50 r.ż., osób poniżej 30 r.ż., osób zagrożonych dyskryminacją ze względu na płeć, rasę, pochodzenie etniczne, religię lub światopogląd, wiek lub orientację seksualną) oraz pracowników publicznych służb zatrudnienia udzielających wsparcia osobom z tych grup.
Fundusze Europejskie dla Dolnego Śląska
Projekt realizowany w ramach programu Fundusze Europejskie dla Dolnego Śląska 2021 – 2027,
Działanie 8.1 Dostęp do edukacji.
Całkowita wartość projektu: 24 000 000 zł
Dofinansowanie: 19 200 000 zł
Wkład własny: 4 800 000 zł
Lider projektu: Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego
Partnerzy projektu: Politechnika Wrocławska oraz Uniwersytet Dolnośląski DSW
Cele programu:
- poprawa efektywności kształcenia uczniów szkół podstawowych, co w przyszłości zwiększy szanse na zatrudnienie;
- rozwijanie uzdolnień związanych z przedmiotami ścisłymi, umiejętności praktycznych, zdolności analitycznych oraz kompetencji miękkich uczniów;
- zwiększenie aspiracji edukacyjnych i aktywności młodzieży kształcącej się w szkole podstawowej.
Program stypendialny skierowany do absolwentów klas 6 publicznych szkół podstawowych, z terenu Województwa Dolnośląskiego.
Dofinansowane przez Unię Europejską
European Universities as Community Leaders of the Education for Sustainable Development (ESDEUS)
Program: Akcja 2. Współpraca organizacji i instytucji/ „Partnerstwa współpracy” w sektorze szkolnictwa wyższego
Źródło Finansowania: Dofinansowane przez Unię Europejską
Operator programu: FRSE
Partnerzy: University of Algrave, Universita' Degli Studi Di Milano-Bicocca, University of Gothenburg
Kierownik projektu: dr hab. Ewa Kurantowicz, prof. Uniwersytetu DSW
Czas trwania: 01.10.2023 - 30.09.2025
Wartość projektu: 250 000 EUR
Sustainable Environmental Education by Integrating P4C Education Into STEAM Courses (SUSENSTEAM-P4C)
Program: Akcja 2. Współpraca organizacji i instytucji/ „Partnerstwa współpracy” w sektorze edukacji szkolnej
Źródło Finansowania: Dofinansowane przez Unię Europejską
Operator programu: FRSE
Partnerzy: Ogres Centra pamatskola, Osmangazi Ilce Milli Egitim Mudurlugu, Bursa Uludag Universitesi, Learning Hub Friesland, Gmina Wroclaw - organ prowadzący dla Szkoły Podstawowej nr 90 im. prof. Stanisława Tołpy we Wrocławiu
Kierownik projektu: dr hab. Katarzyna Gawlicz, prof. Uniwersytetu DSW
Czas trwania: 01.11.2023 - 31.10.2025
Wartość projektu: 250 000 EUR
Interactive learning game for refugee and migrANT children's inclUsion and integRAtion (ANTURA)
Program: Akcja 2. Współpraca organizacji i instytucji/ „Partnerstwa współpracy” w sektorze edukacji szkolnej
Źródło Finansowania: Dofinansowane przez Unię Europejską
Operator programu: Pädagogischer Austauschdienst der Kultusministerkonferenz, Nationale Agentur für EUProgramme im Schulbereich
Kierownik projektu: dr hab. Jan Stasieńko, prof. Uniwersytetu DSW
Partnerzy: Technische Hochschule Koln, Ogólnopolski Operator Oświaty, Academie de Nantes Rectorat, Videojuegos Sin Fronteras
Czas trwania: 01.12.2023 - 30.11.2026
Wartość projektu: 400 000 EUR
Program: Akcja 2. Współpraca organizacji i instytucji/ „Partnerstwa współpracy” w sektorze szkolnictwa wyższego
Źródło Finansowania: Dofinansowane przez Unię Europejską
Operator programu: FRSE
Partnerzy: University of Cordoba, University of Bremen
Kierownik projektu: dr Barbara Muszyńska
Czas trwania: 01.04.2024 - 31.07.2025
Wartość projektu: 120 000 EUR
Anti-bias education for early childhood teachers: learning through video-coaching (ABC4T)
Program: Akcja 2. Współpraca organizacji i instytucji/ „Partnerstwa współpracy” w sektorze edukacji szkolnej
Źródło Finansowania: Dofinansowane przez Unię Europejską
Operator programu: EPOS vzw
Partnerzy: Artesis Plantijn Hogschool Antwerpen, Hogskulen pa Vestlandet, Confederacion Espanola de Centros de Ensenanza Asociation C.E.C.E, Universitat Wien
Kierownik projektu: dr hab. Katarzyna Gawlicz, prof. Uniwersytetu DSW
Czas trwania: 01.10.2024 - 30.09.2027
Wartość projektu: 400 000 EUR
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju
Program: Transforming Health and Care System JTC1 2023 „Healthcare of the Future”
Źródło Finansowania: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju
Lider: Centre Hospitalier Regional de Marseille Assistance Publique Hopitaux Marseille
Partnerzy: Niuvaniiemen Sairaala, Region Nordjylland, Institutet för Hälso-Och Sjukvardsekonomi Ab, Karolinska Institutet, DSW University of Lower Silesia in Wroclaw, University of Cagliari, Fondation Fondamental
Kierownik projektu: dr hab. Andrzej Kiejna
Czas trwania: 01.06.2024 - 31.05.2027
Wartość projektu i wkład środków krajowych: 1 030 370,00 PLN
Data podpisania umowy o finasowanie: 08.01.2025
Cele i planowane efekty projektu: Ogólnym celem projektu EU-MIND jest poprawa organizacji opieki nad osobami ze współistniejącymi SMD i chorobami somatycznymi w Europie. EU-MIND ma na celu zredukowanie luk w wiedzy i wdrożenie zintegrowanych modeli opieki dla osób ze współistniejącymi SMD i chorobami somatycznymi, co ma kluczowe znaczenie dla poprawy efektów leczenia i zmniejszenia nadmiernej umieralności. EU-MIND weźmie pod uwagę zachodzące współcześnie zmiany, w tym rozwój nowych technologii, takich jak telepsychiatria, których rozwój uległ przyspieszeniu w czasie pandemii COVID-19.
Ponadto, EU-MIND skupi się w sposób szczególny na wpływie zintegrowanych modeli opieki na środowisko. Wykorzystując ogólnokrajowe bazy danych w krajach UE, przeprowadzając przegląd piśmiennictwa naukowego, uzyskując konsensus z panelu delfickiego, wykonując zdrowotną analizę ekonomiczną, przeprowadzając pilotażowe badanie wykonalności i promując przekładanie wiedzy na praktykę kliniczną, EU-MIND przyczyni się do rozwoju opartej na dowodach, spersonalizowanej opieki nad osobami ze współistniejącymi SMD i chorobami somatycznymi.
Ten 3-letni projekt będzie realizowany w sześciu pakietach roboczych w ramach interdyscyplinarnej i ponadnarodowej współpracy między sześcioma krajami UE, wspieranej przez renomowanych partnerów, takich jak EU-GAMIAN, FondaMental Foundation, ECNP, EPA oraz Swedish Institute for Health Economics.
Projekt finansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach partnerstwa Transforming Health and Care Systems (THCS)
Narodowe Centrum Nauki
Kierownik projektu: dr Marcin Starnawski
Czas trwania: 04.10.2021 - 03.10.2025
Wartość projektu: 941 992 PLN
Opis: W trakcie realizacji projektu zostaną przeprowadzone pogłębione wywiady z osobami, które w latach 1967-1968 doświadczyły antysemickiego napiętnowania. We współpracy z badaczami z Czech, Niemiec i Rumunii porównamy kampanię antysemicką w Polsce (jej dynamikę i wpływ) z podobnymi wydarzeniami i procesami historycznymi w innych krajach Europy Środkowo-Wschodniej.
Fedora Family Foundation
Ukrainian Refugee Scholarships
Czas trwania/ Тривалість/ Duration: 20.02.2025 - 30.09.2025
Wartość projektu/ Цінність проекту/ Project value: 20 000 USD
Projekt umożliwi uruchomienie kompleksowego programu wsparcia dla ukraińskich studentów podejmujących studia na Uniwersytecie DSW. Dzięki temu studenci będą mogli lepiej zintegrować się z polskim środowiskiem akademickim, poprawiając swoje umiejętności językowe i adaptacyjne.
W ramach programu zostaną przeprowadzone trzy działania:
- intensywna nauka języka polskiego oraz zapoznanie ze standardami akademickimi na europejskich uczelniach,
- integracja polskich i ukraińskich studentów prowadzona w języku angielskim,
- szkolenia dla polskich wykładowców z zakresu języka ukraińskiego oraz różnic kulturowych, co pozwoli im lepiej zrozumieć potrzeby studentów z Ukrainy.
Грант дозволить запустити комплексну програму підтримки українських студентів, які навчаються в Університеті DSW. Це дозволить студентам краще інтегруватися в польське академічне середовище, покращити свої мовні та адаптаційні навички.
Програма включатиме три напрямки діяльності:
- інтенсивне вивчення польської мови та ознайомлення з академічними стандартами європейських університетів,
- інтеграція польських та українських студентів, що проводиться англійською мовою,
- навчання польських викладачів української мови та культурних відмінностей, що дозволить їм краще розуміти потреби українських студентів.
The project will enable the launch of a comprehensive support programme for Ukrainian students undertaking their studies at DSW University. This will enable students to better integrate into the Polish academic environment, improving their language and adaptation skills.
The programme will include three activities:
- intensive learning of the Polish language and familiarisation with academic standards at European universities,
- integration of Polish and Ukrainian students conducted in English,
- training for Polish lecturers in Ukrainian language and cultural differences, allowing them to better understand the needs of Ukrainian students.
Uniwersytet Dolnośląski DSW we Wrocławiu otrzymał grant od the Fedora Family Foundation, w ramach funduszu Greater Horizons/ Університет Нижньої Сілезії DSW у Вроцлаві отримав грант від Fedora Family Foundation в рамках фонду Greater Horizons/ The University of Lower Silesia DSW in Wroclaw has received a grant from the Fedora Family Foundation, under the Greater Horizons Fund.
The European Cooperation in Science and Technology (COST)
Przedstawiciel Uniwersytetu DSW: dr Barbara Muszyńska
Czas realizacji: 06.10.2022 - 05.10.2026
Opis: This Action responds to the move into mainstream education of Content-and-Language-Integrated-Learning (CLIL), i.e., the teaching of non-language subjects through a foreign language. Ongoing challenges in CLIL practice and research negatively affect the realisation of CLIL’s full potential, which lies primarily in helping school-leavers achieve the competence to use at least one foreign language confidently for professional and academic purposes. Young Europeans clearly require such bi/multilingual disciplinary literacies, complementing that in their first language, to succeed in employment and higher education.
CA23112 Critical perspectives on career and career guidance
Przedstawiciel Uniwersytetu DSW: dr Anna Bilon-Piórko
Czas realizacji: 23.10.2024 - 22.10.2028
Opis: Critical perspectives on career and career guidance (COCAG) will gather scholars across Europe and beyond to explore how careers are changing in the contemporary world and consider what response is required from public policy and practice. It will explore the following research questions. (1) How can the challenges and changes that are happening to careers in the contemporary world be understood? (2) How can policymakers respond to contemporary challenges to individual’s careers? (3) How can career guidance practice adopt a more critical stance to address the changing world more effectively?
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego
Education & Migration in Central Europe (EMCE) seminar series: "More light on..."
Projekt dofinansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Nauki w ramach Programu Społeczna odpowiedzialność nauki II
Kierownik projektu: dr hab. Paweł Rudnicki, prof. Uniwersytetu DSW
Czas trwania: 01.12.2024 - 30.09.2026
Dofinansowanie z budżetu państwa: 288 622,90 PLN
Wartość projektu: 325 222,90 PLN
Opis:
Projekt koncentruje się na wzmocnieniu współpracy międzynarodowej grupy badawczej EMCE, zajmującej się badaniami nad migracją i edukacją w Europie Środkowej. Celem projektu jest realizacja cyklu 16 seminariów online oraz 2 seminariów stacjonarnych, mających na celu zgromadzenie ekspertów z Polski, Węgier, Czech, Ukrainy i Niemiec. Seminaria te, prowadzone w języku angielskim, będą platformą do wymiany wiedzy i doświadczeń na temat edukacji dzieci uchodźczych, migrantów i remigrantów.
Ministerstwo Edukacji i Nauki
Model wsparcia aktywności fizycznej seniorów oparty na nordic walking: Chodź z kijami z seniorami
Projekt finansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Edukacji i Nauki w ramach Programu „Nauka dla Społeczeństwa II
Kierownik projektu: dr Dariusz Rutkowski
Czas trwania: 21.12.2023 - 21.07.2025
Dofinansowanie z budżetu państwa: 97 500,00 PLN
Wartość projektu: 97 500,00 PLN
Opis: Głównym założeniem projektu jest poprawa życia i sprawności osób w wieku senioralnym poprzez zwiększenie aktywności fizycznej dostosowanej do możliwości, stanu zdrowia, kondycji i wydolności. Głównym celem jest wypracowanie i zweryfikowanie innowacyjnego programu szkoleniowego, którego rezultatem jest wsparcie aktywności sportowej osób w wieku senioralnym.
Zagraniczne uczelnie partnerskie
- Syracuse University, program międzynarodowych studiów: Exploring Central Europe: History, Memory, and Identity Across Borders; urbanlabsce.eu
- The New School for Social Research, międzynarodowa szkoła letnia: Democracy & Diversity Graduate Summer Institute